Burger Partij Amersfoort ( BPA )

BPA

College van B&W der Gemeente Amersfoort                          

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,   Amersfoort, 28 januari 2005.

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

Inleiding:
De voormalige bus wachtruimte op het Stationsplein, al niet meer in gebruik sinds de effectuering van de concessie voor de stadsdienst op 15 december 2002, ( ! ) wordt op dit moment verbouwd en bij de BurgerKing getrokken. Een voor reizigers fnuikende zaak!
Het is een gevolg van het feit, dat er bij de vaststelling van het programma van eisen voor de aanbesteding in 2002 is vastgesteld, dat de exploitant van de stadsdienst het “busstation zou beheren”, maar dat niet uitdrukkelijk is gesteld dat daar een overdekte wachtruimte bij hoort.

En je gaat uiteraard als vervoersonderneming niet zelf kostenposten zitten verzinnen…

Eind 2004 is dat nog spannender geworden, doordat er nu verschillende vervoersondernemingen gebruik maken van het Amersfoortse busstation: behalve Connexxion zijn daar nu SVN en BBA bij gekomen. Ook hùn reizigers staan nu in de kou! Het is niet te verwachten, dat zij zelf initiatieven zullen nemen. Het beheer van het busstation ligt immers bij Connexxion (en dat bedrijf kan wel weer zonder kosten gebruik maken van voorzieningen op busstations in andere steden – zo werkt dat).

Bovenstaande brengt ons tot de volgende vragen:

1.       Is het college op de hoogte van het feit dat de Openbaar Vervoer (OV) wachtkamer van Connexxion op het Stationsplein niet alleen gesloten is, maar door deze verbouwing ook niet meer ingezet zal worden voor reizigers?

2.       Is het college met ons van mening dat bij een busstation van de grootte als aan het Stationsplein in Amersfoort een wachtruimte normaal is?

3.       Klopt het dat in het Programma van Eisen per ongeluk verzuimt is enige eis op te nemen ten aanzien van een wachtruimte?

4.       Op welke wijze meent het college het grote aantal reizigers, waaronder een niet gering aantal ouderen en gehandicapten een adequate wachtruimte aan te bieden?

5.       Welke noodmaatregelen gaat het college in deze onverwijld nemen nu eens te meer duidelijk is dat Amersfoort zich profileert als stad die OV reizigers, letterlijk en figuurlijk, in de kou laat staan?

6.       Hoe denkt het college zich überhaupt aan dit imago te ontworstelen nu de FNV Amersfoort als het meest negatieve voorbeeld heeft gesteld als het om het aanbesteden van OV gaat?

 

De kwaliteit van het Openbaar Vervoer in Amersfoort is in korte tijd ernstig aangetast. Dit ten koste van veel mensen die afhankelijk zijn van dat Openbaar Vervoer. Waar andere steden er kennelijk wel in slagen een adequaat niveau van voorzieningen te bieden cq te handhaven, laat Amersfoort het danig afweten.

In afwachting van uw spoedige antwoorden,

 

namens de BPA,       Hans van Wegen, fractievoorzitter.